Projectmanager applicatie cloud transitie
De groei van de stad leidt tot grote maatschappelijke uitdagingen voor wonen, werken, verplaatsen en verduurzamen. Om die uitdagingen het hoofd te bieden zijn de Opgaven van de Stad opgesteld. Goed ondersteunen van deze opgaven vraagt om een investering in het fundament van de Digitale Stad en radicaal verbeteren van de IT-dienstverlening. Zo kunnen we de kansen die digitalisering biedt, maximaal benutten bij de realisatie van de Opgaven van de Stad. Met de inrichting van de informatievoorziening willen we bijdragen aan de volgende business drivers.
- Plaats Utrecht
- Uren per week 32 tot 40 uren per week
- Opleiding HBO
- Vakgebied Projectmanagement
- Contracttype Interim / ZZP / Tijdelijke loondienst ICQ / Detachering / Werving & Selectie
- Aanvraagnummer 5385-B
Over de functie
Voor Gemeente Utrecht zijn wij op zoek naar een Projectmanager applicatie cloud transitie.
Dit is de opdracht:
De groei van de stad leidt tot grote maatschappelijke uitdagingen voor wonen, werken, verplaatsen en verduurzamen. Om die uitdagingen het hoofd te bieden zijn de Opgaven van de Stad opgesteld. Goed ondersteunen van deze opgaven vraagt om een investering in het fundament van de Digitale Stad en radicaal verbeteren van de IT-dienstverlening. Zo kunnen we de kansen die digitalisering biedt, maximaal benutten bij de realisatie van de Opgaven van de Stad. Met de inrichting van de informatievoorziening willen we bijdragen aan de volgende business drivers:
- Business continuïteit tegen aanvaardbare kosten, stabiliteit en zekerheid.
- Flexibel en sneller reageren op wensen en behoeften van burgers, ondernemers en de eigen
- organisatie.
- Aansluiten op landelijke trends en ontwikkelingen, zoals de Digitaliseringsagenda, Samen
- Organiseren en Common Ground.
- gebruikmaken van technologische innovaties, zoals continu aanpassen, 'Anything as a Service', kunstmatige intelligentie (AI) en datagedreven werken.
We werken nu met drie omgevingen een Near Cloud Datacenter, een Azure AVS omgeving voor onze ontwikkel- en acceptatiesystemen en een Azure-omgeving, Deze laatste omgeving wordt nu gereed gemaakt voor het hosten van productiesystemen. In 2025 is deze omgeving gereed voor het hosten van de eerste systemen, daar komt ook jouw uitdaging te liggen: Het volledige applicatielandschap van de gemeente Utrecht moet worden gemigreerd naar Common ground, Azure of geoutsourcet naar een leverancier. Hierbij hanteren we het volgende uitgangsprincipe: Common Ground, boven SAAS, boven PAAS boven IAAS. De migratie naar Azure IAAS wordt verzorgd vanuit het Infra spoor binnen de Cloudtransitie, je zult hiermee veelvuldig moeten samenwerken. Binnen de gestelde kaders is het aan jou om te analyseren waar een applicatie het beste kan ‘landen’. Dit doe je samen met de verschillende organisatie onderdelen, waarbij je een zorgvuldige analyse maakt van de functionele en niet-functionele requirements en deze toets aan de verschillende mogelijke oplossingen. Na deze analyse fase moet het werk worden uitgezet in de tijd en uiteraard ook daadwerkelijk worden gemigreerd.
Plek in de organisatie:
Je formele plek in de organisatie is in het Realisatieteam van het CIO Office. In dit team zitten verschillende programmamanagers en projectleiders, die voor diverse projecten in de gemeente werken. Als projectmanager applicatie cloudtransitie ga je rechtstreeks werken voor opdrachtgever. Je stuurt een projectteam aan dat je zelf samenstelt en zoekt afstemming met leveranciers van applicaties. Je legt verantwoording af aan de stuurgroep over de stand van zaken in het project. Binnen de organisatie werken we agile in Scrum teams. Kenmerkend voor het werk is de combinatie tussen beheer en ontwikkeling. Enerzijds bieden we de business een constant niveau van dienstverlening. Anderzijds zijn innovatie en het meegaan met technologische ontwikkelingen essentieel om aan de veranderende wensen van de business te kunnen voldoen. Hier een weg in vinden, is onze dagelijkse uitdaging.
Dit breng je mee:
- Je hebt aantoonbare kennis van gemeentelijke processen en regelgeving, en bij voorkeur kennis van de Utrechtse.
- aantoonbare inhoudelijke kennis en ervaring met grote implementatietrajecten op het gebied van cloud in een omgeving die gebruik maakt van voornamelijk aangekochte software pakketten.
- Je hebt aantoonbare ervaring op het gebied van leveranciers-management in een Cloud-omgeving.
- Je hebt aantoonbare ervaring op het gebied applicatie migratie trajecten naar Azure en SAAS.
- Je hebt aantoonbare ervaring op het gebied van applicatie migraties van Azure SQL, Azure SQL Database, Azure SQL Managed Instance, Oracle-databases in Azure, Oracle Linux en Weblogic.
- Je hebt aantoonbare ervaring met het in kaart brengen van functionele- en niet functionele requirements en het opstellen van testplannen voor de verschillende omgevingen.
- Je weet wat er speelt op het gebied van privacy en informatiebeveiliging.
- Je hebt ervaring met het begeleiden van organisaties in veranderprocessen.
- WO werk- en denkniveau.
- Kennis van en ervaring met privacy & informatie beveiliging (AVG)
- 3-10 jaar ervaring met soortgelijke projecten.
- Technische en functionele kennis van en ervaring met Cloudtransities.
- Technische en functionele kennis van en ervaring met applicatiemigraties.
- Kennis en praktijkervaring met het managen van leveranciers van applicaties.
- Kennis van en praktijkervaring met projectmatig werken in een scrumomgeving;
- Kennis en werkervaring bij gemeentelijke en/of (semi)overheid organisaties.
Eisen:
- Je bent de de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden.
- Je beschikt over over een eigen laptop en telefoon.
- Je bent bereid om minimaal 2 dagen in de week op locatie in het Stadskantoor van de Gemeente Utrecht te werken.
- Wij gaan er vanuit dat de kandidaat per start van de opdracht voor de volledige gevraagde capacieit beschikbaar is.
- Wij gaan ervan uit dat de kandidaat de Nederlandse taal beheerst in zowel woord als schrift om op HBO / WO niveau te kunnen communiceren in het Nederlands.
- Je hebt kennis van en ervaring met privacy & informatie beveiliging (AVG).
- Je hebt Technische en functionele kennis van en ervaring met Cloudtransities.
- Je hebt Technische en functionele kennis van en ervaring met applicatiemigraties.
- Je hebt kennis en praktijkervaring met het managen van leveranciers van applicaties.
Wensen:
- Wij gaan ervan uit dat de kandidaat beschikbaar is voor een eventueel persoonlijk gesprek op de tijdstippen, genoemd in het profiel.
- Je hebt aantoonbaar HBO/WO werk- en denkniveau.
- Je hebt minimaal 3-5 jaar aantoonbare, relevante werkervaring in het vakgebied.
- Je hebt kennis van en praktijkervaring met projectmatig werken in een scrumomgeving.
- Je hebt kennis en werkervaring bij gemeentelijke en/of (semi)overheid organisaties.
- Je hebt ervaring met werken binnen een regieorganisatie.
- Je bent een organisatietalent en heeft het vermogen dingen voor elkaar te krijgen en doorbraken te creëren in impasses.
- Je bent organisatie sensitief, kan zelfstandig werken en is een echte teamspeler.
Gespreksdatum matchingsgesprek:
20-3-2025 tussen 09.00 – 11.00 uur
Algemene informatie m.b.t. de aanvraag:
Locatie: Utrecht
Begindatum: z.s.m. afhankelijk van een geldige VOG
Einddatum: 12 maanden na start, met optie op verlenging
Optie op verlenging: ja
Inzet per week: 32 uur
Tarief: marktconform
Sluitingsdatum: 10-03-2025 09:00 uur
Meer informatie:
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt.
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.
Over de organisatie
Utrecht een kleine grote stad? Dat zijn we allang niet meer. Als één van de vier grootste steden in Nederland willen wij ruimte geven aan onze ambities. Want steeds meer mensen kiezen voor onze mooie stad in het midden van het land: in 2027 telt Utrecht voor het eerst meer dan 400.000 inwoners. Natuurlijk brengt dit vraagstukken met zich mee. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, wonen, sociale voorzieningen en infrastructuur.
Ons belangrijkste doel is een gezonde en prettige leefomgeving voor iedereen. Ook als we groeien. En dat pakken we op z’n Utrechts aan: met elkaar. Wij staan voor een stad waar we naar elkaar omkijken, waar iedereen zich thuis voelt en waar iedereen mee kan doen. Ook binnen onze organisatie. Daarbij handelen we naar onze kernwaarden: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar.
Ons opvallende en moderne stadskantoor staat direct naast station Utrecht Centraal. Dit is de centrale plek waar inwoners snel geholpen worden én het is de plek waar jij lekker kunt werken en collega’s kunt ontmoeten. Veel van onze collega’s zijn dagelijks zichtbaar in de stad. Daarnaast werken er collega’s op verschillende locaties door de hele stad, zoals bij de zwembaden en op de wijkbureaus.
Met ruim 4.500 collega’s beschikt onze organisatie over een groot netwerk, zowel in de organisatie en in de stad als op nationaal en internationaal niveau. Die omvang maakt het mogelijk om écht verschil te maken in Utrecht. We bieden ruimte aan iedereen, met talent als basis en diversiteit als kracht. Laat jouw ambitie spreken en groei mee met de stad. Dé plek waar je de ruimte krijgt om jouw talent in te zetten zoals jij wilt. Met elkaar maken we er werk van. Want wat jij kan, heeft Utrecht nodig.
Wat wij vragen
- Je bent de de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden.
- Je beschikt over over een eigen laptop en telefoon.
- Je bent bereid om minimaal 2 dagen in de week op locatie in het Stadskantoor van de Gemeente Utrecht te werken.
- Wij gaan er vanuit dat de kandidaat per start van de opdracht voor de volledige gevraagde capacieit beschikbaar is.
- Wij gaan ervan uit dat de kandidaat de Nederlandse taal beheerst in zowel woord als schrift om op HBO / WO niveau te kunnen communiceren in het Nederlands.
- Je hebt kennis van en ervaring met privacy & informatie beveiliging (AVG).
- Je hebt Technische en functionele kennis van en ervaring met Cloudtransities.
- Je hebt Technische en functionele kennis van en ervaring met applicatiemigraties.
- Je hebt kennis en praktijkervaring met het managen van leveranciers van applicaties.
Wensen:
- Wij gaan ervan uit dat de kandidaat beschikbaar is voor een eventueel persoonlijk gesprek op de tijdstippen, genoemd in het profiel.
- Je hebt aantoonbaar HBO/WO werk- en denkniveau.
- Je hebt minimaal 3-5 jaar aantoonbare, relevante werkervaring in het vakgebied.
- Je hebt kennis van en praktijkervaring met projectmatig werken in een scrumomgeving.
- Je hebt kennis en werkervaring bij gemeentelijke en/of (semi)overheid organisaties.
- Je hebt ervaring met werken binnen een regieorganisatie.
- Je bent een organisatietalent en heeft het vermogen dingen voor elkaar te krijgen en doorbraken te creëren in impasses.
- Je bent organisatie sensitief, kan zelfstandig werken en is een echte teamspeler.
Wat wij bieden
Ben jij als professional op zoek naar een interessante opdracht waarin jij het verschil kunt maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Bij ICQ Groep krijg je de kans om te werken aan uitdagende projecten bij verschillende opdrachtgevers. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf voortdurend te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. We zijn op zoek naar talent zoals jij, dus waar wacht je nog op? We seek you!
Meer informatie
Zo zorg je ervoor dat jouw aanbieding opvalt:
CV in topvorm: Lever je CV aan in Word-formaat, in de taal van de opdracht en in een professionele en prettige leesbare lay-out. Maak het CV niet langer dan 7 pagina’s. Laat zien dat je oog hebt voor detail.
Persoonlijke motivatie: Schrijf een overtuigende motivatie in de 'ik-vorm’, waarin je kort en bondig ingaat op de scope van de opdracht. Licht puntsgewijs toe hoe jij aansluit bij de gestelde eisen en wensen.
Beschikbaarheid: Vermeld per wanneer je beschikbaar bent, hoeveel uren per week je kunt werken en of je vakantieplannen hebt.
Tarief of maandsalaris: Vermeld je uurtarief (exclusief BTW) of maandsalaris, specifiek voor deze opdracht, inclusief reis- en eventuele verblijfskosten.
N.B.
Voor deze opdracht werk je uitsluitend met ons samen. Dit betekent dat je je niet via andere intermediairs voor dezelfde opdracht inschrijft. Zo voorkomen we verwarring in het selectieproces en maximaliseren we jouw kansen.
Onvolledige aanbiedingen kunnen we niet in behandeling nemen.
Wij houden je op de hoogte van elke stap in het selectieproces: Heb je vragen? Wij zijn er om ze te beantwoorden.